کووید-19 و کاهش شدید میزان اشتغال در جهان

به گزارش هیو بلاگ، مرکز پژوهش های اتاق ایران اقدام به ترجمه تازه ترین گزارش سازمان بین المللی کار درباره بحران ویروس کرونا و تاثیر آن در حوزه اشتغال گذاشته است. طبق این گزارش، بحران کووید-19 از طریق اختلال اقتصادی گسترده، 3.3 میلیارد نیروی کار جهانی را تحت تأثیر قرار می دهد. کاهش های شدید و پیش بینی نشده در فعالیت اقتصادی، کاهش شدید در میزان اشتغال هم از لحاظ تعداد شغل و هم کل ساعات کار را در پی دارد.این سازمان معتقد است که واکنش های سیاستی باید چهار رکن را در نظر داشته باشند: تحریک اقتصاد و اشتغال، پشتیبانی از بنگاه ها، مشاغل و درآمد، حمایت از کارکنان در محیط کار و اتکا به گفتگوی اجتماعی برای حل مسائل.

کووید-19 و کاهش شدید میزان اشتغال در جهان

در این گزارش تاکید شده که اثرات اشتغال کووید-19 عمیق، فراگیر و بی سابقه است. تعدیل اشتغال نوعاً با کمی تأخیر، رکود اقتصادی را در پی دارد .در بحران فعلی، اشتغال در نتیجۀ قرنطینه ها و تعطیلی ها و سایر اقدامات، مستقیماً تحت تأثیر قرار گرفته و میزان این تأثیر نیز بیشتر از آن است که در شروع همه گیری پیش بینی شده بود. به همین دلیل، ویرایش دوم دیده بان سازمان بین المللی کار، برآوردهای جدید جهانی، منطقه ای و بخشی را ارائه می کند که هدف از آنها، بررسی اثرات بحران در زمان فعلی است (به خصوص از لحاظ اثراتِ اقدامات بازدارنده و کنترلی). با این وجود، نااطمینانی دربارۀ سیر تکامل بحران متضمن آن است که این برآوردها بهترین شاخص های ممکن از اثر فعلی بر بازار کار بر اساس داده های در دسترس هستند.

برآوردهای جهانی از مدل مورد بررسی سازمان بین المللی کار نشان می دهد که این بحران باعث یک کاهش بی سابقه در فعالیت اقتصادی و زمان کاری می گردد. تا 1 آوریل 2020، برآوردها حاکی از آن است که ساعات کاری در فصل جاری (فصل دوم) تا 6.7 درصد کاهش پیدا خواهد کرد که معادل 195 میلیون کارگر تمام وقت است. این نتیجه دلالت بر آن دارد که بسیاری از این کارکنان با کاهش درآمد و فقر شدیدتر روبرو خواهند بود، حتی اگر فعالیت های جایگزین هم پیدا گردد (به عنوان مثال، بازگشت به کشاورزی در مناطق روستایی). بیشترین کاهش در کشورهای با درآمد متوسط به بالا انتظار می رود، اما این اثر در کل گروه های درآمدی مشابه است.

افزایش نهایی در بیکاری جهانی در سال 2020 اساساً به این بستگی خواهد داشت که اقتصاد در نیمۀ دوم سال چقدر سریع می تواند خود را بازیابی کند و اینکه میزان اثربخشی اقدامات در تقویت تقاضای نیروی کار چقدر خواهد بود. با این شرایط، این ریسک بالا وجود دارد که افزایش در بیکاری جهانی در انتهای سال 2020 به طور چشمگیری بالاتر از پیش بینی های اولیه (25 میلیون) در دیده بان اول سازمان بین المللی کار باشد.

در این گزارش همچنین مهم ترین بخش هایی که در معرض ریسک ابتلا به ویروس کرونا قرار دارند نیز مورد توجه قرار گرفته و علاوه بر این مهم ترین واکنش هایی که از سوی سیاست گذاران باید اجرا گردد، بررسی شده است. بر این اساس، واکنش های سیاستی باید بر دو هدف فوری متمرکز باشند: اقدامات حمایت بهداشتی و پشتیبانی اقتصادی از هر دو طرف عرضه و تقاضا.

سازمان بین المللی کار پیشنهاد می دهد سپشتیبانی فوری از بخش ها و گروه های جمعیتی که بیشترین تأثیرپذیری را دارند، به خصوص بنگاه ها و کارکنانی که در اقتصاد غیررسمی فعالیت می کنند. اقدامات خاص و هدفمند در کشورهای با سطح بالای فعالیت های اقتصادی غیررسمی باید انجام پذیرد که از آن جمله پرداخت های نقدی به منظور پشتیانی از افراد متأثر از قرنطینه و تغییر کاربری تولید جهت فراهم نمودن اشتغال جایگزین (مثلاً تغییر به سمت تولید تجهیزات محافظت شخصی) است. این نیازها باید با تلاش ها به منظور تضمین عرضۀ کافی مواد غذایی و سایر اقلام ضروری تکمیل گردد. اقدامات محلی و مبتنی بر جامعه می توانند سریعاً عمل کرده و نیازهای خاص را فراهم کنند، و باید شامل سازمان های باشند که افراد شاغل در اقتصاد غیررسمی را کنندگی می کنند.

در کنار پشتیبانی از افراد شاغل در اقتصاد غیررسمی، تلاش هایی نیز باید برای حمایت از کارگران و بنگاه های رسمی صورت پذیرت تا تضمین کند که بحران باعث افتادن آنها به ورطه مشاغل غیررسمی نمی گردد و عواید آنها را که در سال های گذشته به دست آورده اند، از بین نمی برد

ویرایش دوم دیده بان سازمان بین المللی کار: کووید-19 و دنیای کار که توسط مرکز پژوهش های اتاق ایران ترجمه شده است از اینجا دانلود کنید.

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.

dorezamin.com: دور زمین: سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده!

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 3 مهر 1400 بروزرسانی: 3 مهر 1400 گردآورنده: heevblog.ir شناسه مطلب: 3080

به "کووید-19 و کاهش شدید میزان اشتغال در جهان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کووید-19 و کاهش شدید میزان اشتغال در جهان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید