همه گیری بیماری کرونا چه تاثیری بر زمین گذاشته است؟

به گزارش هیو بلاگ، پروژه های جدید ناسا به ثبات در تأمین مواد غذایی و آب و چگونگی تاثیر تغییر فعالیت های انسانی بر محیط زیست می پردازد.

همه گیری بیماری کرونا چه تاثیری بر زمین گذاشته است؟

به گزارش خبرنگار فناوری خبرنگاران، بیماری همه گیر کرونا بیشتر جنبه های زندگی انسان را تحت تاثیر قرار داده است. در ماه های اخیر، پروژه های تحقیقاتی با موضوع تاثیر چگونگی پاسخ انسان به همه گیری بر محیط زیست، مانند افزایش کیفیت هوا در پی کاهش ترافیک وسایل نقلیه در بسیاری از مناطق، شروع شده است. اما موضوع پاندمی فراتر از این هاست.

چگونه اختلالت تولیدی بر منابع غذایی و کشاورزی تاثیر گذاشته است؟ توانایی ما در پیش بینی میزان دسترسی به آب در ماه های آینده چگونه است؟ چگونه تغییر در سطح فعالیت می تواند بر شرایط محیطی تأثیر بگذارد؟

بخش علوم زمین ناسا اخیراً سه پروژه جدید را انتخاب نموده است که هدف آن ها پاسخ دادن به این سؤالات و دیگر سوالات مرتبط با همه گیری برای دستیابی به پاسخ سریع و تحقیقات جدید (RRNES) است. RRNES در پروژه هایی که به دنبال استفاده بدیع و سریع از منابع و داده های آژانس هستند تا تأثیرات زیست محیطی، مالی و اجتماعی منطقه ای و دنیای همه گیری کووید 19 را بهتر بشناسد؛ سرمایه گذاری خواهد نمود.

نظارت بر تأمین مواد غذایی

سکوت در برابر کووید 19 بسیاری از کشاورزان را با دو مشکل معین روبرو نموده است، کمبود نیروی کار ناشی از محدودیت های سفری و کاهش تقاضای ناشی از تعطیلی رستوران ها و مدارس. بعضی از کشاورزان با درک اینکه هزینه نیروی کارگر با وجود این شرایط از قیمت محصولاتشان بیشتر خواهد شد، تصمیم گرفتند خودشان محصولات را برداشت نمایند.

متاسفانه مسائل به اینجا ختم نمی گردد. رکود مالی و بیکاری، امنیت غذایی را برای بسیاری از افراد به ویژه در کشور های عظیم در معرض خطر قرار داده است. محدودیت های واردات و صادرات، شیوع کرونا در شهر های بندری و اطراف آن و سایر اختلالات زنجیره ای تامین غذا باعث افزایش عدم اطمینان در بازار های کشاورزی شده است. برای نظارت بر توسعه شرایط زراعی در سطح دنیا، این عوامل و سایر موارد باید مورد توجه قرار گیرند.

دانشمند دانشگاه مریلند با استفاده از داده های برداشت محصول ناسا به سرپرستی مایکل هامبر و همکارانش در حال کار روی پروژه ای هستند که تمام داده های مربوط به علوم زمین را در یک مکان با دسترسی آسان جمع می نماید. در راستای مأموریت برنامه غذایی با موضوع امنیت غذایی، ناسا در کوشش است تا دسترسی آزاد به داده های کشاورزی را که می تواند به تصمیم گیری های مربوط به سیاست های غذایی یاری کند، گسترش دهد.

هامبر گفت: هدف ما تهیه ابزاری تعاملی و نقشه بردار است که فقط با چند کلیک شرایط بازار های بین المللی و ملی و ارزیابی محصولات اولیه غذایی با داده های سنجش از دور را به شما نشان می دهد.

اطلاعات موجود به وسیله این ابزار، به سیاستگذاران، سازمان های بشردوستانه و سایر افراد اطلاعات لازم برای پاسخگویی به اختلالات تأمین و سایر چالش های پیشرو و تصمیم گیری های مناسب برای جوامع مربوطه را ارائه می دهد.

توجه به پیش بینی منابع آبی با سنجش از راه دور

در مناطق نیمه خشک غرب ایالات متحده، کشاورزان و مدیران منابع آبی برای اطمینان از وجود آب کافی نسبت به تقاضا و استفاده موثر از آب موجود بر پیش بینی های منابع آبی تکیه می نمایند.

متغیر اصلی در این پیش بینی ها معادله آبِ برف است که نشان دهنده مقدار آب موجود در برف در طول زمستان است. در بهار و تابستان، برف ذوب شده به یک منبع مهم آب شیرین تبدیل می گردد. در هر ماه میزان آب برف را بصورت دستی در صد ها ایستگاه بازرسی آنالیز می گردد. اما چه اتفاقی خواهد افتاد وقتی که همه گیری بیماری توانایی سفر و اندازه گیری را محدود می نماید؟

محققان بیان کردند: با افزایش همه گیری کرونا، فهمیدیم که داده های زمینی که مدیران منابع آبی برای تصمیم گیری های خود به آن ها تکیه می نمایند به طور بالقوه به اندازه گذشته در دسترس نیستند، زیرا برای اندازه گیری ها به نیروی انسانی برای راندن تانکر ها یا هلیکوپتر ها و اندازه گیری میزان آب نیازمند هستیم. پروژه ما برای پر کردن این شکاف ها و بدست آوردن داده ها از برف سنجی از راه دور استفاده می نماید.

نقشه برداری از سطح فعالیت

بیشتر دولت ها با اجرای تعطیلی های زیاد به همه گیری کرونا پاسخ دادند. با این حال، دستور تعطیلی و اجرا آن ها در سطح محلی، ملی و دنیای بسیار متفاوت بوده است. برای معین اینکه این کاهش فعالیت ها چه تاثیری در کنترل ویروس و محیط زیست داشته است، باید به تصویر دنیای نگاه کنیم. خوشبختانه، ماهواره ها چنین کاری را ممکن می سازند.

دانشمندان آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا، به همراه محققان رصدخانه زمین سنگاپور، از داده های ماهواره ای مشتق شده از رادار دهانه ترکیبی (SAR) برای نقشه برداری از میزان تغییر فعالیت ها در شهر های دنیا استفاده می نمایند.

داده های SAR می توانند به مرور زمان تغییراتی در سطح زمین نشان دهند. در این حالت، دانشمندان به دنبال مواردی از جمله تغییر تراکم و آرایش خودرو ها در پارکینگ ها و عظیمراه ها نسبت به الگوی پیش از کرونا و تغییر در مکان های ساختمانی هستند.

محققان اظهار داشتند: با استفاده از داده های رادار می توانیم نقشه هایی در سطح شهر از تغییر فعالیت ها ارائه دهیم که به دولت ها در تصمیم گیری به بازگشایی مکان های عمومی یا تعطیلی آن ها یاری می نماید. این نقشه ها به ما یاری می نمایند تا چگونگی کاهش فعالیت ها با سطح موفقیت در کنترل ویروس در شهر های مختلف را بهتر درک کنیم و بفهمیم که چگونه این کاهش ها با بهبود شرایط محیطی مانند کیفیت هوا مطابقت دارد.

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.

dorezamin.com: دور زمین: سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده!

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 3 مهر 1400 بروزرسانی: 3 مهر 1400 گردآورنده: heevblog.ir شناسه مطلب: 4763

به "همه گیری بیماری کرونا چه تاثیری بر زمین گذاشته است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه گیری بیماری کرونا چه تاثیری بر زمین گذاشته است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید