نروژ سفیر آمریکا را احضار کرد

به گزارش هیو بلاگ، دولت نروژ روز پنجشنبه یک مقام سفارت آمریکا در اسلو را به علت جاسوسی از این کشور احضار کرد.

نروژ سفیر آمریکا را احضار کرد

به نوشته خبرگزاری لوکال، ارنا سولبرگ نخست وزیر نروژ گفت: خوشحالیم که آمریکا به روشنی خاطرنشان کرد که اقدامات خود درخصوص پایش متحدان را از سال 2014 تغییر داده و میخواهد درباره آنچه اتفاق افتاده شرح دهد.

سولبرگ اضافه نمود: امروز در همین رابطه، سفیر آمریکا در اسلو را احضار کردیم.

نخست وزیر نروژ درخصوص مکالمه ای که با مت فردریکسن همتای دانمارکی داشته گفت: تأکید کردم که ما جاسوسی علیه دوستان نزدیک را غیر قابل قبول و غیر ضروری می دانیم.

یک رسانه دانمارکی روز یکشنبه افشا کرد سرویس مخفی این کشور به آمریکا برای جاسوسی از سیاستمداران اروپایی از جمله مرکل بین سال های 2012 تا 2014 یاری نموده است. طبق گزارش شبکه تلویزیونی دانمارکی دی آر و سرویس اطلاعات دفاعی (FE) این کشور در همکاری با آژانس امنیت ملی آمریکا (NSA) به جمع آوری اطلاعات از مقامات کشورهای آلمان، فرانسه، سوئد و نروژ پرداخته است.

گرچه رسوایی اطلاعاتی آمریکا در جاسوسی از متحدان خود بخصوص آنگلا مرکل صدراعظم آلمان اولین بار نیست که رسانه ای می گردد، واکنش های زیادی را در بین مقامات اروپایی در پی داشته که حاکی از محکومیت این اقدام است، با این حال همچنان عزم راسخی در بین متحدان اروپایی واشنگتن برای مقابله با افسارگسیختگی آمریکا دیده نمی گردد.

سخنگوی وزارت خارجه چین هم که همیشه کشورش به همراه روسیه هدف اتهام زنی آمریکا در مورد جاسوسی سایبری قرار گرفته در واکنشی، آمریکا را عظیم ترین امپراطوری دزدی از اسناد محرمانه خواند و اضافه نمود این کشور حفظ هژمونی خود را به دفاع از امنیت متحدانش ترجیح می دهد.

کارین جین پیِر معاون سخنگوی کاخ سفید روز سه شنبه در این باره مدعی شد: در سال 2014، ایالات متحده بازبینی اساسی رویکرد ما در زمینه نظارت خارجی را انجام داده و رئیس جمهور [باراک] اوباما دستور دادکه رویکرد ما به شکل چشمگیری تغییر کند.

او در ادامه گفت: با شرکا و متحدان اروپایی خود کوشش خواهیم کرد به هر سوالی در این زمینه، به وسیله کانال های امنیت ملی، پاسخ دهیم.

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.

dorezamin.com: دور زمین: سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده!

منبع: فرارو
انتشار: 3 مهر 1400 بروزرسانی: 3 مهر 1400 گردآورنده: heevblog.ir شناسه مطلب: 8588

به "نروژ سفیر آمریکا را احضار کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نروژ سفیر آمریکا را احضار کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید