مریخ نورد ناسا در رودخانه باستانی سیاره سرخ فرود می آید

به گزارش هیو بلاگ، دبیر اجرایی خاورمیانه در شورای مشورتی نسل فضا در حمایت از برنامه کاربرد فضای سازمان ملل متحد، آخرین شرایط مریخ نورد پشتکار ناسا و جهت حرکت و فرود آن را تشریح کرد.

مریخ نورد ناسا در رودخانه باستانی سیاره سرخ فرود می آید

به گزارش خبرنگاران به نقل از خبرنگاران، سعید جعفری، دبیر اجرایی خاورمیانه در شورای مشورتی نسل فضا در حمایت از برنامه کاربرد فضای سازمان ملل متحد (SGAC)، درباره آخرین شرایط مریخ نورد پشتکار ناسا گفت: سازمان فضایی آمریکا (ناسا) جدیدترین مریخ نورد خود را با نام پِرسِویرنس -Perseverance (به معنی پشتکار/ استقامت) طبق زمان مشخص شده پنج شنبه گذشته (9، مرداد) ساعت 16:20 دقیقه به وقت ایران با پیروزیت به فضا پرتاب کرد.

جعفری ادامه داد: شب گذشته کنفرانس خبری پیرامون آنالیز ابعاد این پرتاب و آنالیز پیروزیت ها و خطاهای آن برگزار گردید.

دبیر اجرایی خاورمیانه در شورای مشورتی نسل فضا در حمایت از برنامه کاربرد فضای سازمان ملل متحد (SGAC) ادامه داد: مریخ نورد 2020 سوار بر پرتاب گر اطلس 5 (Atlas V) از پایگاه کیپ کاناورال (Cape Canaveral) در ایالت فلوریدا به فضا پرتاب شد. این کاوشگر پس از قرار گیری در مدار پارکینگ و جدا شدن چهار موتور سوخت جامد، به یاری موتور پیشران آن Centaur که مجموعه پشتکار بر روی آن سوار شده است با پیروزیت تصحیح مداری خود را انجام داد و پس از قرارگیری در زاویه مناسب به سوی مریخ روانه شد.

ناسا کاوشگر استقامت را برای جستجوی نشانه های حیات به سوی مریخ فرستاد

او با بیان اینکه این کاوشگر مطابق برنامه ریزی ها حدود 7 ماه دیگر در اواخر بهمن 1399 بر سطح مریخ و در دهانه جِزِرو (Jezero) فرود خواهد آمد، اضافه نمود: مریخ شناسان معتقدند که این دریاچه خشکیده به اندازه کافی دوام داشته که بستری برای تکامل حیات میکروسکوپی در گذشته بسیار دور بوده است.

دبیر اجرایی خاورمیانه در شورای مشورتی نسل فضا در حمایت از برنامه کاربرد فضای سازمان ملل متحد (SGAC) توضیح داد: این مریخ نورد همراه با خود بالگرد مریخی کوچکی را با نام اینجه نوئیتی - Ingenuity (به معنی نبوغ) را حمل می نماید که قرار است در طول ماموریت Mars 2020 (مریخ 2020) با استفاده از تکنولوژی مانوری پیش رانشی در هوایی 90 بار رقیق تر از هوای زمین انجام دهد.

جعفری درباره اهداف این پرتاب شرح داد: از دیگر اهداف این بالگرد، اتکا به سیستم خود کنترلی تا مرتبه خودکفایی کامل از فرمان های زمینی در طول پرواز های کوتاه خود است تا دستوراتی که طبق برنامه ریزی در آزمایشگاه پیش رانش جت ناسا بر روی آن برنامه نویسی شده را به صورت خود فرمان در محدوده عملیاتی خود انجام دهد.

او ادامه داد: بالگرد اینجه نوئیتی طی ماموریت یک ماهه خود حداکثر 5 بار از ارتفاع 3 تا 10 متری پرواز انجام خواهد داد و چندین نمونه سنگ را جمع آوری نموده و محلی برای نگه داری آن ها پیدا می نماید. نمونه سنگ های جمع آوری شده در ماموریت بعدی برای اولین بار به زمین بر خواهند گشت و مورد مطالعه و آنالیز دانشمندان علوم سیاره ای و زمین شناسان قرار خواهد گرفت.

  • محل فرود و راستا حرکت مریخ نورد جدید ناسا

جعفری درباره محل فرود این مریخ نورد گفت: محل فرود و راستا حرکت مریخ نورد پشتکار دهانه جِزِرو است که گمان می رود زمانی مملو از آب و محل گذر یک رودخانه باستانی در مریخ بوده است.

دبیر اجرایی خاورمیانه در شورای مشورتی نسل فضا در حمایت از برنامه کاربرد فضای سازمان ملل متحد (SGAC) اضافه نمود: تا به امروز 56 ماموریت به سمت سیاره سرخ فرستاده شده اند که از این میان 26 ماموریت از آن ها پیروز بوده اند.

  • امید و پشتکار زمستان به مریخ می رسند

جعفری ادامه داد: مدارگرد امید (الأمل) امارات متحده عربی قرار است همزمان با پشتکار در بهمن سال جاری به این سیاره برسد. با این حال مریخ نورد پشتکار با دو مهمان اماراتی و چینی برای آغاز فصل جدیدی از فعالیت های علمی برای کاوش بر روی سیاره سرخ برخورد خواهد نمود.

لازم به ذکر است، این پروژه 2 میلیارد و 700 میلیون دلاری ناسا با نخستین فضاپیمای بین سیاره ای به فضا پرتاب شد؛ این کاوشگر دارای ابزار آلات پیچیده برای کاوش نشانه هایی از زندگی باستان در مریخ است. این ربات کاوشگر که با سوخت هسته ای کار می نماید پس از فرود کاوشگر وایکینگ بر سیاره سرخ در دهه 1970 و کشف نخستین نشانه های حیات، نهمین ماموریت ناسا را در مریخ انجام خواهد داد؛ ناسا اعلام نموده است کاوشگر مریخ 2020 پیچیده ترین و پیشرفته ترین رباتی خواهد بود که تا به امروز به اعماق فضا ارسال شده است.

نام گذاری مریخ نورد 2020 از میان 28 هزار انشایی که دانش آموزان آمریکایی برای ناسا ارسال نموده بودند انتخاب شده است. از میان رای عمومی مخاطبان، انشاء الکساندر مَثِر، دانش آموز کلاس دوازده هم به عنوان انشاء برگزیده منتخب شد و به پیشنهاد این دانش آموز نام مریخ نورد 2020، Perseverance (پِرسِویِنس) گذاشته شد.

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.

dorezamin.com: دور زمین: سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده!

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 3 مهر 1400 بروزرسانی: 3 مهر 1400 گردآورنده: heevblog.ir شناسه مطلب: 4789

به "مریخ نورد ناسا در رودخانه باستانی سیاره سرخ فرود می آید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مریخ نورد ناسا در رودخانه باستانی سیاره سرخ فرود می آید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید