طرز تهیه استانبولی پلو و نکاتی برای طبخ آن

به گزارش هیو بلاگ، استانبولی یکی از غذاهای سنتی ما ایرانیان است که محبوبیت بسیاری نیز دارد. در این مطلب طرز تهیه استانبولی پلو و نکاتی مهم برای طبخ آن را توضیح خواهیم داد.

طرز تهیه استانبولی پلو و نکاتی برای طبخ آن

خبرنگاران | سرویس آشپزی - استانبولی پلو با گوشت تکه ای یکی از غذا های اصیل ایرانی است که معمولا آن را همراه با انواع ترشی یا سالاد شیرازی سرو می نمایند. این غذای لذیذ و نسبتا پرکالری در تمام مناطق ایران طبخ می گردد و مختص منطقه خاصی نیست. اگر چه استانبولی پلو به نظر غذایی ساده می آید، اما در صورتی که به شیوه صحیح طبخ نگردد، طعم و مزه اصلی خود را نخواهد داشت.

مواد مورد نیاز برای تهیه استانبولی پلو

به منظور تهیه این غذا برای شش الی هشت نفر به دو الی دو ساعت و نیم زمان و مواد اولیه ای که در ادامه مشاهده می فرمایید، نیاز دارید.

مواد لازم
برنجیک کیلوگرم
گوشت مغزران بدون استخوان750 گرم
گوجه فرنگیسه کیلوگرم
پیاز2 الی 3 عدد
روغن150 ال 200 گرم
رب گوجه فرنگی، نمک، فلفل، دارچین و زردچوبهبه میزان لازم

چند نکته:

  • حتما برنج را از حدود 5 الی 6 ساعت قبل خیس کنید. برای این منظور روی برنج آب بریزید تا سطح برنج کاملا پوشیده گردد و مقداری نمک نیز به آن اضافه کنید.

  • در صورت تمایل به جای گوشت قرمز از گوشت مرغ نیز می توانید بهره ببرید و استانبولی با مرغ را تهیه نمایید.
  • در صورت تمایل می توانید دارچین را از ادویه ها حذف کنید، اما این ادویه عطر و بوی مطبوعی به گوشت می دهد.

طرز تهیه استانبولی پلو

  1. ابتدا گوشت و سپس برنج را آماده کنید. برای این منظور گوشت را کاملا بشویید و آن را به صورت قیمه ای خرد کنید. سپس گوشت را در یک آبکش بریزید تا آب آن کاملا گرفته گردد. توجه داشته باشید که تکه های گوشت نباید عظیم باشند.

  2. پیاز را نگینی خرد کرده و سرخ کنید. آنگاه پیاز را به گوشت اضافه کرده روی حرارت ملایم شعله اجاق گاز قرار دهید تا آب آن کاملا تبخیر گردد.
  3. فلفل، زردچوبه و دارچین را نیز اضافه کنید.
  4. دو الی سه لیوان آب به گوشت اضافه کنید و اجازه دهید تا کاملا بپزد.
  5. سپس رب گوجه فرنگی و کمی نمک را به آن اضافه کرده و صبر کنید تا تمام آب گوشت تبخیر گردد.
  6. پوست گوجه فرنگی ها را بگیرید و آن ها را رنده یا میکس کنید تا یک دست گردد. سپس آب گوجه فرنگی را با حدود سه لیوان آب مخلوط کنید.

  7. برنج را که خیس کرده بودید، بشویید و سپس آب گوجه فرنگی را به آن اضافه کنید، به طوری که تقریبا چهار انگشت از سطح برنج بالاتر باشد، در صورتی که کمتر از این مقدار بود، کمی آب به آن اضافه کنید.
  8. سه الی چهار قاشق غذاخوری روغن به برنج اضافه کرده و آن را روی حرارت ملایم شعله اجاق گاز قرار دهید تا به جوش آید و آب برنج تبخیر گردد.
  9. اگر بعد از آنکه آب برنج تبخیر شد، مغز آن همچنان خام بود، مجددا مقدار آب گوجه فرنگی یا آب معمولی به آن اضافه کنید تا برنج کاملا پخته گردد.
  10. پس از آنکه آب برنج تبخیر شد و مغز آن کاملا پخت، گوشت و پیاز را وسط برنج قرار دهید. سپس روی گوشت ها را نیز با برنج بپوشانید.

  11. دم کنی و درب قابلمه را بگذارید و صبر کنید تا برنج حدود یک ساعت روی حرارت کاملا ملایم شعله اجاق گاز بماند.

استانبولی پلو آماده است و می توانید آن را سرو کنید. برای اینکار ابتدا به آرامی گوشت و برنج را بهم بزنید تا تکه های گوشت در تمام غذا پخش گردد. توجه داشته باشید که برنج دم کشیده را نباید زیاد و سریع بهم بزنید، زیرا خرد خواهد شد و هنگام سرو در دیس دانه های برنج به یکدیگر می چسبند.

چند نکته:

  • اگر به گوجه فرنگی تازه دسترسی ندارید، از رب گوجه فرنگی بهره ببرید. در این صورت به ازای هر یک پیمانه برنج، دو پیمانه آب و دو الی سه قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی نیاز خواهید داشت.
  • گوشت را کاملا باید بپزید و بعد به برنج اضافه کنید، در غیر این صورت خام خواهد بود.

گاهی در این غذا از سیب زمینی نیز استفاده می گردد. همچنین شما می توانید استانبولی را با گوشت چرخ کرده نیز تهیه کنید، شیوه طبخ مشابه است و فقط گوشت چرخ شده را با گوشت تکه ای جایگزین می نمایند. اگر از گوجه های ترش بهره ببرید، مزه این پلو بهتر خواهد بود. از آنجا که در طرز تهیه استانبولی پلو از مقدار زیادی گوجه فرنگی استفاده می گردد، این غذا حاوی خواص بی شمار گوجه فرنگی نیز هست که مهمترین آن ها خاصیت ضد سرطانی این ماده غذایی است. همچنین گوشت استفاده شده در این غذا نیز حاوی مقادیر بسیاری از پروتئین است؛ بنابراین می توان گفت استانبولی پلو، نه تنها غذایی لذیذ و خوش طعم است، بلکه ارزش غذایی زیادی نیز دارد.

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.

dorezamin.com: دور زمین: سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده!

منبع: setare.com
انتشار: 3 مهر 1400 بروزرسانی: 3 مهر 1400 گردآورنده: heevblog.ir شناسه مطلب: 7161

به "طرز تهیه استانبولی پلو و نکاتی برای طبخ آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه استانبولی پلو و نکاتی برای طبخ آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید