ساختار تصمیم گیری در محدوده های معدنی نیازمند تغییر است

به گزارش هیو بلاگ، نایب رییس اتاق بازرگانی فارس گفت: احتیاج است در ساختار سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور و مرجع تصمیم گیری در خصوص محدوده های معدنی تجدید نظر و این مهم در معاونت بهره برداری دنبال گردد.

ساختار تصمیم گیری در محدوده های معدنی نیازمند تغییر است

به گزارش از ، محمدصادق حمیدیان در ملاقات فعالان مالی حوزه معدن فارس با معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت در شیراز، گفت: هم اینک تصمیم گیری در این زمینه در معاونت حفاظت دنبال می گردد و تا زمانی که با نگاه محافظت و حفاظت مباحث مربوط به معدن دنبال گردد شاهد تصمیم گیری با رویکرد منفی و برخورد های قهری خواهیم بود.

او ادامه داد: انتظار فعالان بخش خصوصی این است که این ساختار تصمیم گیری تغییر کند و این مهم در حوزه معاونت بهره برداری دنبال گردد چرا که در این بخش شاهد تسهیل در بهره برداری و صدور پروانه های معدنی خواهیم بود.

حمیدیان گفت: ظرف سال های اخیر به دلیل تصمیم گیری های نامناسب در حوزه معدن در کشور و فارس شاهد کاهش سطح معادن و تاثیر منفی امنیت سرمایه گذاری در حوزه معادن بوده ایم و این در حالی است که به سبب تفاهم نامه ای که سال های گذشته با سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری منعقد شده، 85 درصد محدوده معدنی استان فارس بلوکه شده است.

نایب رییس اتاق بازرگانی فارس با بیان اینکه حفظ عرصه های معدنی باید به معدن داران سپرده گردد، اعلام کرد: در خصوص بسیاری از محدوده های معدنی، وزارت صنعت، معدن و تجارت معین تکلیف نکرده است و انتظار ما جلوگیری از بلوکه شدن محدوده های معدنی استان است.

او اضافه نمود: استان فارس با برخورداری از معادن مختلف در رتبه چهارم کشور واقع شده است و از نظر اشتغال در حوزه معدن نیز جزو استان های برتر کشور است.

حمیدیان گفت: این درحالی است که میزان فراوری ارزش اضافه نموده بخش معدن از کل ارزش اضافه نموده فراوریی استان کمتر از یک درصد است که این میزان زیبنده استان فارس نیست.

این فعال مالی اضافه نمود: انتظار فعالان بخش خصوصی حوزه معدن فارس، توجه مناسب به سهم این بخش در میزان ارزش اضافه نموده استان و کشور است و به همین سبب برای حمایت از بخش معدن فارس باید تدابیر ویژه ای اندیشیده گردد.

او، موضوع مالیات بر ارزش اضافه نموده را از دیگر مسائل بخش معدن فارس دانست و گفت: فرایند فعلی در حوزه مالیات بر ارزش اضافه نموده در بخش معدن در تضاد با روح حاکم بر قانون مالیات بر ارزش اضافه نموده است و این در حالی است که بخش معدن نیز وضعیتی مشابه بخش کشاورزی دارد.

حمیدیان ادامه داد: هم اینک بخش معدن تمام 9 درصد مالیات بر ارزش اضافه نموده را پرداخت می نماید که انتظار داریم در تدوین آیین نامه جدید مالیات بر ارزش اضافه نموده، در بخش معدن تجدید نظر و بازنگری انجام تا مسائل واحد های معدنی نیز در این زمینه رفع گردد.

نایب رییس اتاق بازرگانی فارس، همچنین با اشاره به مسائل مربوط به بخش ماشین آلات معدنی این استان بیان داشت: عمده معادن و واحد های معدنی استان فارس با مشکل تامین ماشین آلات رو به رو هستند به طوری که ناوگان ماشین آلات آن ها احتیاج به نوسازی دارد و هم اکنون ورود ماشین آلات و یا قطعات یدکی ماشین آلات دچار مشکل است.

او اضافه نمود: در دوره های گذشته بر اساس پروانه های بهره برداری، اجازه ورود یک دستگاه با حداکثر عمر 10 سال داده می شد، اما در شرایط کنونی، افزایش قیمت دلار و قیمت تمام شده ماشین آلات موجب عدم امکان سرمایه گذاری در این بخش شده است.

او ادامه داد: پیشنهاد تعیین ما این است که ضمن چاره اندیشی وزارت صنعت، معدن و تجارت در این زمینه، برای تامین و نوسازی ماشین آلات واحد های معدنی، ساز و کار تعیینی در نظر گرفته گردد تا ماشین آلات و قطعات بدون انتقال ارز و با حداکثر عمر 15 ساله وارد کشور گردد.

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.

dorezamin.com: دور زمین: سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده!

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 3 مهر 1400 بروزرسانی: 3 مهر 1400 گردآورنده: heevblog.ir شناسه مطلب: 3580

به "ساختار تصمیم گیری در محدوده های معدنی نیازمند تغییر است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ساختار تصمیم گیری در محدوده های معدنی نیازمند تغییر است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید