رابطه ایران و آمریکا یک روز پس از انتخاب جو بایدن!

به گزارش هیو بلاگ، بر اساس گزارش روزنامه واشنگتن پست،حزب دموکرات پیش نویس سند سیاست گذاری خود برای سال 2020 را تدوین نموده است. این سند 80 صفحه ای توسط هیئتی 15 نفره از سران حزب دموکرات از جمله جو بایدن، نامزد این حزب در انتخابات ریاست جمهوری 2020 تدوین شده است.

رابطه ایران و آمریکا یک روز پس از انتخاب جو بایدن!

به گزارش خبرنگاران، در بخشی از این سند که درباره ایران است آمده است: دموکرات ها معتقدند ایالات متحده نباید در کشورهای دیگر براندازی انجام دهد و پیگیری چنین سیاستی به عنوان هدف ایالات متحده در ایران را کنار بگذارد. این سند علاوه بر این خواهان بازگشت آمریکا به توافق جوی پاریس و بازسازی توافق هسته ای برجام شده است.

روزنامه واشنگتن پست شرح بیشتری درباره عبارت بازسازی برجام نداده اما آنتونی بلینکن، مشاور ارشد جو بایدن اواخر خردماه ماه گفته بود چنانچه او در انتخابات ماه نوامبر به عنوان رئیس جمهور آمریکا انتخاب شود تمامی تحریم ها علیه ایران، از جمله تحریم های اعمال شده توسط دونالد ترامپ را حفظ خواهد نمود.

این مقام سابق آمریکایی گفته بود: ایران باید به پایبندی کامل برجام برشود. در غیر این صورت و تا زمانی که ایران این کار را انجام ندهد، واضح است که همه تحریم ها پابرجا خواهند ماند.

سند منتشر شده تنها یک پیش نویس است

امیرعلی ابوالفتح کارشناس مسائل آمریکا در مصاحبه با خبرنگاران با اشاره به اینکه مانیفست منتشر شده از سوی حزب دموکرات در حوزه سیاست خارجی تنها یک پیش نویس است که در رسانه ها منتشره شده، گفت: قرار است این پیش نویس در کنوانسیون ملی دموکرات ها مطرح شود و این امکان وجود دارد این مانیفست دچار تغییرات زیادی شود، بنابراین از همین الان نمی توان روی مفادی که اعلام شده نظر قطعی داد، از سوی دیگر اگر فرض را هم بگیریم که این بیانیه از سوی دموکرات ها نهایی شود، باز هم تضمینی وجود ندارد که عین به عین این منشور سیاست خارجی دموکرات ها اجرایی شود.

وی اضافه نمود: در این رابطه اگر نامزد دموکرات ها مایل باشد چنین تفکراتی را اجرایی کند، با موانعی روبرو است، اولا احتمال مخالفت بدنه کارشناسی و بروکراتیک دولت آمریکا با بعضی از بندهای این مانیفست وجود دارد، همان طور که در خصوص بعضی از تصمیمات ترامپ چنین موضوعی رخ داد، دوم اینکه شاید جریان رقیب در کنگره و سنا دست بالا را داشته باشند و اجازه ندهند که بایدن هر کاری که دوست را انجام دهد، همینطور به عنوان سومین مانع، شرایط نیز بسیار مهم است، شاید اوضاع طوری رقم بخورد که اتفاقات غیرمنتظره ای رخ دهد.

ابوالفتح بیان داشت: از سوی دیگر رفتار کشورمان نیز در نوع تصمیم گیری و عملکرد دولت احتمالی بایدن نیز موثر است، در کشورمان ممکن است بازیگران تصمیم گیر، اقداماتی را دستور کار خود قرار دهند که شرایط را تغییر دهد، بنابراین این مسئله با اما و اگرهای فراوانی روبرو است و نمی توان به راحتی در خصوص آن دست به پیش بینی زد، از سویی در حال حاضر وارد مرحله اصلی انتخابات آمریکا نشده ایم و در شرایطی که کمتر از 100 روز به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری 2020 آمریکا مانده به طور قطع صحنه سیاست داخلی آمریکا آبستن اتفاقات زیادی و غیر منتظره ای خواهد بود.

این تحلیل گر مسائل آمریکا با اشاره به اینکه گفته می شود، بایدن به محض رئیس جمهور شدن به برجام برمی شود، به نظر می رسد حرف ناپخته ای باشد، اضافه نمود: ترامپ نیز به محض ورود به کاخ سفید از برجام خارج نشد که حال بایدن بخواهد عکس آن را انجام دهد، از طرفی باید دید که او آیا برای بازگشت آمریکا به برجام آیا اولا شرط می گذارد و دوما این پیش شرط ها شامل چه مسائلی خواهد شد، این موضوع بسیار مهم است، همچنین می بایست تعیین شود که در ترکیب کابینه بایدن چه کسانی حضور خواهند داشت، وزیر خارجه کیست و مشاور امنیت ملی چه کسی است.

باید دید آیا اتحاد بایدن و اوباما پیروز به شکست ترامپ خواهد شد

هنوز هم شانس ترامپ نسبت به بایدن بیشتر است

وی ادامه داد: باید اجازه داد در صورتیکه بایدن به کاخ سفید راه یافت، هیجانات انتخاباتی آمریکا فروکش کند و بعد از آن که دولت تشکیل شد، دید که چه استراتژی هایی را دولت جدید آمریکا اتخاذ خواهد نمود، بنابراین اینکه از الان ما بخواهیم به پیشواز این مسئله برویم که دموکرات ها چه سیاستی را در قبال ایران اتخاذ می نمایند، به نظر می رسد صحبت در خصوص آن بسیار زود است.

ابوالفتح یادآور شد: با تمام این اوصاف، بنده معتقد هستم همچنان شانس ترامپ به دلایل زیادی برای پیروزی بیشتر است، هرچند که شانس او نسبت به پنج ماه گذشته و شروع بحران کرونا با افت و کاهش روبرو بوده، اما باز هم در مجموع می توان گفت در حال حاضر او نسبت به بایدن برتر است هرچند که نظرسنجی ها نشان دهد که نامزد دموکرات ها پیشتاز است.

این کارشناس توضیح داد: مرحله اصلی انتخابات سه مناظره تلویزیونی بایدن و ترامپ و یک مناظره دیگر بین نامزدهای معاون اولی آن ها است، بنابراین تا زمانیکه این مناظرات برگزار نشود، نمی توان پیش بینی روشنی از شرایط انتخابات آمریکا ارائه داد، در این رابطه باید دید بایدن آیا می تواند از پس ترامپ برآید، یا این که مطابق انتظارات و پیش بینی ها از خود ضعف نشان خواهد داد، از سویی علیرغم کاریزمایی که ترامپ برای هواداران خود دارد، اما بایدن از چنین قابلیتی برخوردار نیست و نمی تواند هواداران خود را تهیج کند.

وی خاطر نشان ساخت: شاید مهم ترین فاکتوری که دموکرات ها بر اساس آن شانس پیروزی برای بایدن متصور هستند، عملکرد ترامپ در این چندین ماهه و به خصوص در سه ماه آینده است، اگر رئیس جمهوری فعلی آمریکا بتواند شغل هایی که به خاطر کرونا نابوده شده را احیا کند، شانس مسلم پیروزی خواهد بود، اما اگر شرایط به همین منوال فعلی ادامه یابد، آن موقع است که شاهد انتخاباتی بسیار نزدیک و فشرده خواهیم بود که پیش بینی نتیجه آن غیر ممکن است.

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.

dorezamin.com: دور زمین: سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده!

منبع: فرارو
انتشار: 3 مهر 1400 بروزرسانی: 3 مهر 1400 گردآورنده: heevblog.ir شناسه مطلب: 4656

به "رابطه ایران و آمریکا یک روز پس از انتخاب جو بایدن!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رابطه ایران و آمریکا یک روز پس از انتخاب جو بایدن!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید