دکتر رحیمیان: تعداد مقالات بی کیفیت در حال کاهش است

به گزارش هیو بلاگ، معاون پژوهشی دانشگاه تهران گفت: در سال های قبل (حدود 8 تا 10سال پیش) دانشگاه ها کیفیت مقالات را خیلی مورد توجه قرار نمی دادند و بیشتر تعداد مقاله مورد توجه بود، اما اکنون کیفیت مقالات مورد توجه قرار گرفته و تعداد مقالاتی که ارزش چندانی ندارند، رو به کاهش بوده و در چند سال آینده به ندرت با مقالات نامعتبر روبرو می شویم. البته نمی توان گفت کاملاً این نوع مقالات حذف می گردد ولی مطمئناً کاهش چشم گیری خواهند داشت.

دکتر رحیمیان: تعداد مقالات بی کیفیت در حال کاهش است

دکتر محمد رحیمیان در گفت وگو با خبرنگاران، با اشاره به گزارش اخیر مجله نیچر در خصوص تقلب سازمان یافته در بعضی مقالات کشورهایی همچون چین، ایران و روسیه، تاکید نمود: این مقاله بیشتر به شرایط کشور چین پرداخته و تنها در یک جا مطرح نموده که این موضوع درباره ایران و روسیه نیز صدق می نماید.

وی در پاسخ به سوالی درخصوص میزان تخلفات پژوهشی در ایران گفت: این تخلفات به میزان کمی وجود دارد. از سال های گذشته تعداد تخلفات خیلی کم شده و از پنج، شش سال پیش تا به امروز کیفیت مقالات خیلی بهتر شده است. مخصوصاً دانشگاه هایی که در این زمینه حساسیت دارند، مقالات سطح پایین را قبول نمی نمایند و الان در دانشگاه های خوب و عظیم به ندرت می توان تخلفی پیدا کرد.

معاون پژوهشی دانشگاه تهران در خصوص تغییرات آمار تخلفات پژوهشی دانشگاه تهران گفت: در کل به این صورت است که در حال حرکت به سمت مقالات باکیفیت هستیم.

وی اضافه نمود: در سال های گذشته نه تنها دانشگاه تهران، بلکه در دانشگاه های عظیم کشور درمقالات شاخص و برتر رشد داشته ایم. همچنین مقالات Q1 دانشگاه تهران رشد داشته است.

معاون پژوهشی دانشگاه تهران به اقداماتی که در خصوص کاهش تخلفات پژوهشی اجرا شده، اشاره نمود و گفت: یکی از این اقدامات تشکیل کارگروه های اخلاق در پژوهش در دانشگاه ها است که بر پژوهش ها نظارت دارند و تخلفات را به هیئت های تخلفات گزارش می دهند. یکی دیگر قانون مقابله با تخلف بود که حدود سه سال پیش در مجلس تصویب شد و در این موضوع اثرات مثبت گذاشت. همچنین یکی دیگر از این موارد تأثیر گذار بر کاهش تخلفات پژوهشی این است که در هیئت های ممیزه به این موضوع توجه زیادی می گردد. اگر عضو هیئت علمی مقالات نامعتبر داشته باشد، به راحتی نمی تواند ارتقا پیدا کند. البته لیست نشریات معتبر و نامعتبر نیز منتشر شده و در دسترس اعضای هیأت علمی قرار گرفته است.

رحیمیان در خصوص اقداماتی بیشتری که برای کاهش این تخلفات باید انجام گیرد، گفت: اقدام دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد، برگزاری کلاس ها، کارگاه ها و در اختیار قراردادن بروشورها و اطلاع رسانی به وسیله روش های مختلف و به طور کلی فرهنگ سازی است، تا دانشجویان و اعضای هیأت علمی نسبت به این موضوع آگاهی بیشتری پیدا نمایند. به نظر من آگاهی بخشی از سایر اقدامات مهم تر است.

وی تاکید نمود: اقدامات در زمینه تدوین قوانین، مقررات، ضوابط، و تشکیل کمیسیون ها و کارگروه ها و ... اجرا شده و چیزی که در حال حاضر باید به صورت مداوم و مستمر صورت بگیرد، برگزاری کارگاه های آموزشی است. باید برای افراد شرح داده گردد که در نوشتن مقالات، ارسال مقالات، انتخاب نشریات و .. به چه نکاتی باید توجه نمایند.

معاون پژوهشی دانشگاه تهران با اشاره به این که اساتید هر رشته بهترین افراد برای تشخیص بهترین نشریات هستند، خاطر نشان کرد: بعضی دانشجویان جدید که با نشریات و مقالات آشنایی ندارند، بر اثر عدم آگاهی، ممکن است مرتکب خطا و اشتباه شوند.

رحیمیان با بیان این که ما باید موضوع تخلفات پژوهشی را به دو نوع تقسیم بندی کنیم تشریح کرد: گاهی فردی مقاله ای تهیه می نماید و در یک نشریه نامعتبر آن را چاپ می نماید. این کاری است که برای خودش و دانشگاه و گروهی که کار می نماید، امتیاز منفی دارد. این فرد در زمان ارتقا به دلیل این تخلف، با مشکل روبرو می گردد. اما ممکن است فردی یک تخلف عظیم انجام دهد. مثلا از داده های یک مقاله یا یک کتاب، بدون ذکر مرجع استفاده کند. این مقاله حتی اگر در مجله خوبی هم منتشر گردد، تخلف است. این موارد به هیئت های رسیدگی به تخلفات ارجاع داده می گردد و مجازات می گردد.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص نحوه نظارت ها و کشف تخلفات گفت: تا حد خیلی زیادی موارد تخلف، پیدا می شوند و کسی نمی تواند و نباید اطمینان داشته باشد که تخلف او از دید دیگران مخفی بماند. البته ممکن است در دانشگاه های دیگر نظارتی که در دانشگاه های عظیم است، وجود نداشته باشد.

رحیمیان در خاتمه تاکید نمود: اعضای هیأت علمی و دانشجویان دانشگاه تهران و دانشگاه های عظیم عموماً، این توانایی را دارند که به تنهایی یا با همکاری سایر همکاران، وظایف خود را به خوبی انجام دهند.

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.

dorezamin.com: دور زمین: سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده!

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 3 مهر 1400 بروزرسانی: 3 مهر 1400 گردآورنده: heevblog.ir شناسه مطلب: 8233

به "دکتر رحیمیان: تعداد مقالات بی کیفیت در حال کاهش است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دکتر رحیمیان: تعداد مقالات بی کیفیت در حال کاهش است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید