خبرنگاران فرصتی برای بازآفرینی طبیعت

به گزارش هیو بلاگ، بروجرد - خبرنگاران - حال که سلامت جامعه انسانی در تمام دنیا در پی همه گیری ویروسی ناشناخته به خطر افتاده است در آستانه آئینی به نام سیزده به در باید در خانه ماند تا ضمن قطع زنجیره انتقال این ویروس، فرصتی برای ترمیم و بازآفرینی دوباره به طبیعت داده گردد.

خبرنگاران فرصتی برای بازآفرینی طبیعت

سیزدهم فروردین ماه روز انس با طبیعت است چیزی که از آن تا به امروز فقط یک نام باقی مانده و در عمل جدال با طبیعت را نشان می دهد آنگاه که در یک روز خاص حجم زیادی از جمعیت به طبیعت هجوم می برند؛ هجومی که همه ساله حاصلش تکرار قطع درختان برای تامین سوخت، رها سازی پسماندهای تر وخشک در دامن طبیعت و ایجاد ترافیک سنگین و آلودگی هوا در دامن طبیعت است.

سال جاری ولی همانگونه که طی پنج هفته گذشته بسیاری از آئین ها، مراسم و مناسک با هدف کاهش ازدحام و تجمع به منظور حفظ سلامت انسان محدود شده آئینی با نام سیزده به در را هم باید نادیده گرفت و در خانه ماند.

طبیعت با تمام منابع و ذخایرش در نقش ریه های زمین در واقع، سلامت و ماندگاری انسان را ممکن می سازد اما اوضاع از آنجایی بدتر می گردد که انسان خواسته یا ناخواسته ، دانسته یا نادانسته، شاخه زیر پای خود را قطع می نماید، لذت چای دودی را به تمام شعارهای حفظ منابع طبیعی ترجیح داد.

کوه خواری، رودخانه خواری یا همان تجاوز به حریم رودخانه ها، زمین خواری و جنگل خواری اینها همه عبارات نامانوسی هستند که در سال های گذشته تا کنون وارد ادبیات ما شده است که خود نمادی از رفتار خشونت آمیز و تحمیلی بر طبیعت است.

بهار همراه با رویش دوباره طبیعت شروع می گردد و مناسبت های مرتبط با طبیعت و محیط زیست از جمله روز جهانی آب ، روز جهانی جنگل، روز جهانی هواشناسی در همین دهه اول بهار هستند و در مناسبتی با نام روز طبیعت یا همان سیزده به در هر کس در هر نقطه ای که باشد به دل طبیعت می رود و این هجوم البته همواره همراه با آسیب هایی به طبیعت است.

ولی سال جاری همه چیز فرق دارد، مساله فقط محیط زیست و منابع طبیعی که هیچگاه برای بیشتر مان اولویت نبوده است نیست بلکه مساله جان انسان هاست که باید در خانه ماند و زنجیره انتقال ویروسی که براحتی جان می ستاند را گرفت و در مقابل با این خانه نشینی به این اندیشید که فرصتی برای نفس کشیدن طبیعت هم می تواند باشد .

فاصله گذاری اجتماعی و تشدید آن در 13 فروردین

فاصله گذاری اجتماعی طرحی است که در روز های اخیر برای پیشگیری و کاهش بیماری کووید 19 در سراسر کشور اجرا می گردد، در استان لرستان نیز تمامی تفرجگاه ها، پارک ها و بوستان ها تعطیل و راه دسترسی به مناطق جنگلی، کوهستانی و تفریحی مسدود شده است.

ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا در شهرستان بروجرد برای پیشگیری از شیوع این ویروس خطرناک تردد تمام خودروها در تمامی معابر سطح شهر از درب منازل و هر گونه ورود و خروج خودروها در مبادی شهر را در روز سیزدهم فروردین ممنوع اظهار داشت.

مسعود فلاح معاون فرماندار بروجرد گفت: این ممنوعیت از ساعت 7 صبح تا ساعت 10 شب اعمال می گردد و ماموران راهور و ناجا علاوه بر حضور و نظارت فیزیکی در تمامی نقاط شهر و جلوگیری از تردد تمامی خودروها (اعم از پلاک زوج یا فرد و پلاکهای بومی یا غیر بومی) به وسیله دوربین های کنترل و پایش شهری هم متخلفان را رصد و با قاطعیت اعمال قانون می نمایند.

وی اضافه کرد: حضور و تجمع در تمامی پارکها و تفرجگاه ها ممنوع است و امید که شهروندان برای جلوگیری از شیوع این ویروس خطرناک و حفظ سلامتی و جان خودشان و سایر مردم، نهایت همکاری را با دستگاههای اجرایی انجام دهند.

شهروند مطلع و پایبندی به اجرای دستورالعمل ها

معصومه زارعی جامعه شناس و پژوهشگر اجتماعی نیز گفت: دنیای امروز برای پیشبرد برنامه و کاهش آسیب در تمام زمینه ها نیازمند شهروندان مطلع است تا با درک عمیق و همه جانبه نسبت به همبستگی زیستی و سلامت افراد جامعه در برنامه های اجرایی و سیاست های ابلاغی مشارکت کند.

وی اضافه کرد: دولت به منظور توقف زنجیره انتقال کرونا طرح فاصله گذاری اجتماعی را طی این روزها به اجرا گذاشته و شدت آن را در 13 فروردین نیز بیشتر نموده است در مقابل مسئولیت شهروندی ما هم اقتضا می نماید با پذیرش مسئولیت و در خانه ماندن در اجرای این طرح همکاری داشته باشیم.

زارعی گفت: مخاطرات همه گیری این ویروس عموم مردم را شامل می گردد بنابراین اکنون که در آستانه آئینی کهن همچون سیزده به در هستیم هر کدام از ما بعنوان یک شهروند، مسوول هستیم که برای رسیدن به سلامت خود و اطرافیانمان در خانه بمانیم.

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.

dorezamin.com: دور زمین: سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده!

منبع: ایرنا
انتشار: 3 مهر 1400 بروزرسانی: 3 مهر 1400 گردآورنده: heevblog.ir شناسه مطلب: 2764

به "خبرنگاران فرصتی برای بازآفرینی طبیعت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران فرصتی برای بازآفرینی طبیعت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید