حق مسلم پرستاران در روزهای کرونایی ، جذب نیروهای 89 روزه؛ تخلفی محرز

به گزارش هیو بلاگ، رئیس سازمان نظام پرستاری با اشاره به زحمات شبانه روزی پرستاران در بحران کرونا و مطالبات فعلی آنها، تاکید کرد: انصاف نیست در شرایطی که پرستاران از نظر شدت و سختی کار بحرانی ترین روزها را پشت سر می گذارند، با عدم پرداخت معوقات و پشت گوش انداختن مطالباتشان مورد بی مهری قرار گیرند.

حق مسلم پرستاران در روزهای کرونایی ، جذب نیروهای 89 روزه؛ تخلفی محرز

دکتر محمد میرزابیگی در گفت وگو با خبرنگاران، با اشاره به مسائل جامعه پرستاری کشور، گفت: سه موضوع کمبود نیرو، تعویق معوقات و اضافه کار و بحث فوق العاده ویژه پرستاران امروز از دغدغه های جدی آنان است. موارد ذکر شده حق مسلم پرستاران است و نمی دانیم چرا علی رغم صدور مجوزها و پرداخت وجوه اما نظارتی برای عملی شدن آن وجود ندارد. در این روزهای کرونایی تلاش های جامعه پرستاری فزونی یافته اما بی توجهی به این زحمات سبب شده است تا اعتراضاتی داشته باشند که همه شاهد برخی از آنها بوده ایم.

چرا معوقات پرستاران پرداخت نشده است؟

وی اضافه نمود: همکاران ما در سازمان برنامه و بودجه گزارشاتی را در جلسات مشترک ارائه می دهند که بر اساس آن مشخص است طی یک ماه گذشته پرداخت های مناسبی به وزارت بهداشت داشته اند؛ به طور مثال طی روزهای اخیر مبالغی همچون 5200 میلیارد تومان، 2600 میلیارد تومان و... و. به وزارت بهداشت پرداخت کرده است؛ با یک محاسبه سرانگشتی می بینیم که با این مبالغی که سازمان برنامه و بودجه در اختیار وزارت بهداشت قرار داده است دیگر معوقه ای از پرستاران باقی نمی ماند و قاعدتا معوقات پرستاران باید صفر می شد. عدم پرداخت های به موقع به پرستاران از محل مبالغ یاد شده ممکن است به علت عدم نظارت درست بر اختصاص مبالغ به بخش های مختلف باشد.

کاهش کارانه های پرستاری

رئیس سازمان نظام پرستاری ادامه داد: وزارت بهداشت هم به ما می گوید نامه پرداخت معوقات به دانشگاه های علوم پزشکی ابلاغ شده است اما آنچه که غیر شفاف است این است که این پول در کدام بخش هزینه شده است که معوقات پرستاران همچنان بر سر جای خود باقی است؟؛ کارانه ها به شدت کاهش یافته البته منظور ما از عدم پرداخت به پرستاران به هیچ عنوان این نیست که پولی گم شده باشد اما چون بیمارستان ها هزینه های عمرانی، تجهیزات پزشکی و... و. نیز دارند، اگر این پول برای پرستاران هزینه نشده باشد ممکن است برای سایر مسائل بیمارستانی خرج شده باشد. متاسفانه در موقعیتی که همه باید به یک هدف فکر کنند ظاهرا هر بخش به دنبال هدف خود است.

وی کاهش مبلغ کارانه معوق پرستاران به دلیل کرونا را غیرقابل قبول دانست و گفت: اولا معوقه ها مربوط به دوران قبل ازکرونا است که درآمدها خوب بوده اما حتی اگر به فرض محال درست باشد وقتی دولت کمک می کند یعنی کاهش درآمد را جبران می کند که کارانه پرسنل آسیب نبیند لذا لطفا دانشگاه ها پرستاران را بی اطلاع فرض نکنند.

کارانه 200 هزار تومانی در بحران کرونا!

وی با اشاره به زحمات بالای کادر پرستاری در بحران کرونا، اظهار کرد: در شرایطی که حتی جای سوزن انداختن در بیمارستان ها نیست؛ کارانه پرسنل به شدت کاهش یافته است. در اعتراضات پرستاران بابلی دیدیم که پرستاران در شعارهای خود اعلام می کردند ما صدقه نمی خواهیم زیرا مبلغ بسیار کمی به عنوان کارانه برایشان واریز شده بود تا جایی که در مواردی یک پنجم ماه های مشابه در سال قبلش بود. یعنی پرستاری که چند سال است با میانگین یک تا دو میلیون تومان کارانه دریافت می کرده است این ماه 200 هزارتومان دریافتی داشته است. این درحالی است که طی چندماه اخیر شدت خدمت، زحمات و آسیب دیدگی از خدمت برای او بیش از 100 درصد افزایش یافته است.

ابتلای 20هزار پرستار به کرونا تا کنون

50 پرستار شهید مدافع سلامت

وی اضافه نمود: حدود 20هزار پرستار به کرونا مبتلا شده اند، حدود 6 هزار پرستار اکنون در شرایط کمبود نیرو به دلیل ابتلا به کرونا اجبارا مدتی از گردونه خدمت خارج شده اند تا بهبود یابند، از ابتدای شیوع کرونا 50 پرستار شهید شده اند؛ حال در چنین شرایطی انصاف است که کارانه پرستار به 200 هزارتومان برسد؟ این موضوع بی تدبیری و کج سلیقگی در برخی دانشگاه ها است.

هزینه کرد پولهای پرستاری برای سایر مسائل بیمارستانها

میرزابیگی ادامه داد: ما قبول داریم که در بحران کرونا درآمد بیمارستان ها به شدت کاهش یافته است اما این کمک هایی که دولت می کند برای چیست؟ باید با این کمک ها، کمبودها به شیوه منطقی جبران شود نه اینکه کارانه ها کاهش یابد. آقایانی که در دانشگاه ها فعال اند باید به چه کسی برای اینگونه پرداختی ها پاسخگو باشند؟ در تمام بودجه هایی که از سوی دولت ارائه شده است قید شده است برای پرداخت مطالبات پرستاران باشد، اما شاهد هستیم که این پول در نقاط دیگری که آنها هم از مسائل بیمارستان است هزینه می شود و نه برای پرستاران.

وی درباره متوسط معوقات پرستاران، گفت: در ابتدای شیوع کرونا متوسط معوقات پرستاران در بحث کارانه ها حدود 17 ماه بود؛ الان با کم کردن پرداختی های کارانه از حدود یک تا دو میلیون تومان به 200 هزارتومان معوقات به لحاظ تعداد ماه کمتر شده است ولی مبلغ آن تغییر خاصی نداشت است. ملاک برای ما تعداد ماه ها نیست بلکه ملاک پرداخت درست و به اندازه مبلغ کارانه است. پرستاران یا بر اساس قانون خدمات کشوری و یا بر اساس قانون کار دستمزد و اضافه کار دریافت می کنند؛ پرستار هم مانند سایر کارمندان حقوق دریافت می کند و آنچه در گروه پزشکی و پرستاری متفاوت است، همین بحث کارانه است. کاهش کارانه ها در شرایطی که علی رغم کاهش درآمد بیمارستان، کمک های دولتی وجود دارد یک تناقض است و مبلغ پرداختی کارانه نباید کاهش یابد.

بکارگیری نیروی 89 روزه غیرقانونی است

وی درباره جذب نیروهای 89 روزه پرستاری در دانشگاه ها، شرح داد: پس از پیگیری های زیاد ما و همکاری سازمان برنامه بودجه و معاونت توسعه وزارت بهداشت تنها دانشگاه گیلان اقدام به جذب نیروهای 89 روزه کرده است و امیدواریم سایر دانشگاه ها هم این معضل را برطرف کنند. چیزی به نام قرارداد 89 روزه نباید در سیستم وجود داشته باشد زیرا غیرقانونی بوده و ظلم به پرستاران است که در اوج کرونا پرستاران را جذب کنیم و پس از فروکش کردن بحران آنها را کنار بگذاریم؛ خیلی از همین پرستاران در این 89 روز به کرونا مبتلا می شوند و آسیب های زیادی می بینند.

پیگیری جذب نیروهای 89 روزه در استخدام های جدید وزارت بهداشت

میرزابیگی ادامه داد: اکنون که مجوزهای استخدامی دارد صادر می شود پیگیر استخدام نیروهای 89 روزه هستیم تا آنها در اولویت باشند. پرستاران 89 روزه برای هر ماه 2 امتیاز و برای یک سال 20 امتیاز استخدامی دارند. اولویت اول ما استخدام دولتی پرستاران و اولویت دوم قرارداد مستقیم از طریق دانشگاه ها است. اما سازمان نظام پرستاری پیگیری خواهد کرد تا اگر هر دانشگاهی قراردادی کمتر از یکسال با پرستار ببندد علیه آن دانشگاه وارد شکایت شود.

پرستاران قراردادهای 89 روزه را امضا نکنند

میرزابیگی تاکید کرد: از آنجایی که جذب نیروی 89 روزه خلاف مقررات است، تا زمانی که به اعتراض پرستاران منجر نشود متوجه آن نمی شویم؛ زیرا اعلام رسمی صورت نمی گیرد و متاسفانه کسانی که نیاز به کار داشته باشند این نوع قرارداد را علیرغم ظلم به خود می پذیرند اما، می خواهم به پرستاران هشدار دهیم و خواهش کنیم که مطلقا قرارداد 89 روزه امضا نکنند؛ همچنین در صورت عقد هر قراردادی نسخه سوم قرارداد را برای روز مبادا نزد خود نگه دارند تا بتوانند پیگیر حق و حقوق خود باشند.

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.

dorezamin.com: دور زمین: سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده!

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 3 مهر 1400 بروزرسانی: 3 مهر 1400 گردآورنده: heevblog.ir شناسه مطلب: 5584

به "حق مسلم پرستاران در روزهای کرونایی ، جذب نیروهای 89 روزه؛ تخلفی محرز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حق مسلم پرستاران در روزهای کرونایی ، جذب نیروهای 89 روزه؛ تخلفی محرز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید