با نوجوان بد دهن چه کنیم؟

به گزارش هیو بلاگ، عضو تیم تخصصی کودک و نوجوان در انجمن ازدواج و خانواده کشور با اشاره به استفاده از الفاظ زشت به وسیله نوجوانان 13 تا 16 ساله، درباره چگونگی واکنش والدین دربرابر نوجوانان بد دهن، گفت: والدین باید قاطعانه به نوجوان بگویند که حق به کار بردن الفاظ زشت در جمع خانواده و محیط خانوادگی را ندارد اما نسبت به استفاده نوجوان از الفاظ و کلمات بد در محیط محبت آمیز و با دوستان خود خیلی کنکاش ننمایند و اجازه دهند این رفتار خود به خود از بین برود چراکه به طور کلی هرچه واکنش والدین نسبت به رفتارهای ناپسند نوجوان غیرمستقیم بوده و از برخوردهای تند خودداری نمایند، نتیجه بهتری می گیرند.

با نوجوان بد دهن چه کنیم؟

دکتر آسیه اناری در گفت وگو با خبرنگاران، با بیان اینکه اغلب در اوایل و اواسط نوجوانی یعنی از 13 تا 16 سالگی، نوجوانان در معرض به کار بردن الفاظ بد و بد دهنی قرار دارند، اظهار کرد: نوجوانها تصور می نمایند هرچه از الفاظ بدتری استفاده نمایند در بین هم سالان خود محبوب تر هستند و درواقع استفاده از الفاظ بد و زشت را نشان دهنده عظیم شدن و قدرت خود می دانند که هرچه نوجوان بزدگتر شود متوجه می شود که باید از ادبیات بهتری استفاده کند و این امر به مرور زمان از بین می رود.

وی با بیان اینکه نوجوانان در پی عظیم شدن، محبوبیت بین هم سالان و گرفتن تایید از سوی هم سالان خود هستند، این امر را از جمله دلایل به کار بردن الفاظ زشت به وسیله نوجوانان دانست و این را هم گفت که بد دهنی اغلب در اوایل و اواسط نوجوانی یعنی از 13 تا 16 سالگی مشاهده می شود و در صورتی که والدین نسبت به این مساله واکنش درستی داشته باشند با خاتمه نوجوانی استفاده از این الفاظ به وسیله نوجوان هم کاهش می یابد.

این روانشناس بالینی کودک و نوجوان معتقد است که بخشی از ریشه و علت بددهنی نوجوانان به محبوبیت گروه هم سالان باز می شود. به طوری که نوجوانها فکر می نمایند هرچه از الفاظ بدتری استفاده نمایند؛ محبوب تر، مقبول تر و مورد پذیرش گروه هم سالان قرار می گیرند و از این رو حتی اگر در خانواده در معرض الفاظ بد قرار نگیرند و والدین آنها همیشه ادب را رعایت نمایند اما در گروه هم سالان و بعضا در شبکه های مجازی و در گروه های مجازی که با دوستان خود دارند این الفاظ را می آموزند و از آنها استفاده می نمایند.

به گفته این روانشناس کودک و نوجوان، از جمله علل دیگر به کار بردن الفاظ زشت به وسیله نوجوانان به فیلم، انیمیشن، بازی های رایانه ای آنلاین و سریالی هایی باز می شود که آنها می بینند. در واقع نوجوانان الفاظ رکیک را از این فضاها می آموزند در گروه هم سالان به کار می برند، مورد تایید هم سالان قرار می گیرند و همین امر به مرور زمان منجر به عادت نوجوان و رفتار او می شود.

وی در عین حال یادآور شد که امروزه به علت پاندمی کووید 19 و حضور بیشتر نوجوانان در منزل با خطر عظیمتری روبرو ایم و آن دور شدن بچه ها از محیط اجتماعی و افزایش فعالیت و حضور آنها در محیط اجتماعی مجازی است که اغلب نوجوانانی که از الفاظ بد استفاده می نمایند این الفاظ را از فضای مجازی آموخته اند.

این عضو هیئت رییسه انجمن روانشناسی بالینی کودک و نوجوان، توضیح داد: در واقع خطر آموختن الفاظ زشت در نوجوانی بیشتر به وسیله فیلم، سریال، فضای مجازی و گروه هم سالان است اما در کودکی بچه ها کاملا از والدین الگو گرفته و از این رو والدین باید مراقب الفاظی که به ویژه در هنگام رانندگی و عصبانیت به کار می برند باشند. بچه ها آینه آنچه هستند که ما هستیم پس اگر ما از الفاظ زشت استفاده می کنیم فرزندانمان چندین برابر آن را استفاده خواهند کرد و از بدو تولد نسبت به این مساله باید هوشیار باشیم چراکه آموزش از بدو تولد شروع می شود.

این عضو کمیته تخصصی روانشناسی بالینی کودک و نوجوان سازمان نظام روانشناسی با بیان اینکه اگر والدین در بدو تولد از کلمات نادرست استفاده و حریم گذاری را به بچه یاد ندهند، در واقع به فرزند این مجوز را می دهند که چندین برابر آنها از الفاظ رکیک استفاده کند، ادامه داد: بسیاری از والدین مطرح می نمایند که علیرغم عدم به کاربردن آنها از الفاظ زشت در محیط خانه اما فرزندان از الفاظ رکیک استفاده می نمایند. در این شرایط والدین باید توجه نمایند که برخورد تند آنها با هر موضوعی از جمله همین مساله در دوران نوجوانی منجر به تشدید آن مساله و پنهان کاری بیشتر نوجوان می شود و برخورد فیزیکی و تند و ناگهانی می تواند رفتار نوجوان را شدیدتر کند چراکه رگه های لجبازی در نوجوانی بسیار شدید است. بنابراین هرچه به صورت غیرمستقیم عواقب رفتار نوجوان را گوشزد نمایند بهتر است.

این عضو تیم تخصصی کودک و نوجوان در انجمن ازدواج و خانواده کشور در ادامه با تاکید بر اثر بسیار زیاد فضای مجازی بر یادگرفتن الفاظ زشت و به کاربردن آنها به وسیله نوجوان، توصیه کرد: والدین باید ساعات استفاده از موبایل برای نوجوان را کنترل نمایند، به او اجازه دسترسی به اپلیکیشن های نامناسب با سن او را ندهند، برای مثال نوجوان می تواند از اپلیکیشن ارتباطی ساده ای مثل واتس اپ استفاده نمایند اما برنامه هایی مثل اینستاگرام و تیک تاک را برای قبل از سن 16 سال توصیه نمی کنیم. در چنین شرایطی اگر نوجوان عنوان نمود که تمام هم سالان او از چنین اپلیکیشن هایی استفاده می نمایند باید به او شرح دهیم که این قانون خانوادگی ما است و باید رعایت شود و در صورت زیر پا گذاشتن آن تبعاتی در انتظار نوجوان خواهد بود.

اناری در خاتمه سخنان خود با اشاره به پاندمی کووید 19، تاکید نمود: مشغول کردن نوجوان در این ایام که اغلب ساعات در منزل حضور دارد، بسیار سخت شده است. باید توجه کنیم در همین شرایط هم می توان با حفظ دستورالعمل های بهداشتی برای فعالیت های ساده ای نظیر پیاده روی برنامه ریزی کرد و نوجوان را از خانه بیرون برد. متاسفانه والدین اغلب فراموش می نمایند وقت نوجوان را باید پر نمایند و اگر نوجوان وقت خالی زیادی داشته باشد با رفتارهای منفی آن را پر خواهد نمود. والدین باید بدون امر و نهی با نوجوان رابطه مثبت داشته باشند و قوانین مهمی نظیر ساعت خواب و ساعت استفاده از گوشی همراه را برای نوجوان تعیین نمایند. فراموش نکنیم هرچقدر نوجوان کمتر در فضای مجازی بشود و ما وقتش را با فعالیت های مناسب پر کنیم برای او بهتر است.

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.

dorezamin.com: دور زمین: سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده!

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 3 مهر 1400 بروزرسانی: 3 مهر 1400 گردآورنده: heevblog.ir شناسه مطلب: 9119

به "با نوجوان بد دهن چه کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با نوجوان بد دهن چه کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید