اژد های کومودو؛ بزرگترین مارمولک زهرآگین دنیا

به گزارش هیو بلاگ، اژد های کومودو یکی از معدود خزندگان بزرگ به جای مانده از دوران دایناسور ها است، و در حال حاضر بزرگ ترین و سنگین ترین مارمولک دنیا است، و از معدود مارمولک هایی است که نیش سمی دارد و از آن برای شکار استفاده می نماید.

اژد های کومودو؛ بزرگترین مارمولک زهرآگین دنیا

به گزارش فرادید به نقل از العربیه، زیستگاه این جانور منحصر به فرد به چند جزیره در مجمع الجزایر اندونزی محدود می گردد، که جزیره کومودو با 35 کیلومتر طول بزرگترین آنهاست. کومودو ها معمولا در جنگل های ساوانای استوایی زندگی می نمایند، اما در زیستگاه های خود به طور گسترده از دم ساحل تا بالای کوه پراکنده هستند.

اژد های کومودو معمولاً حدود 70 کیلوگرم وزن دارد، اما بزرگترین نمونه مشاهده شده تا به امروز 3.13 متر طول و 166 کیلوگرم وزن داشته است. نر ها نسبت به ماده ها بزرگتر و حجیم تر هستند.

ماهیچه های قوی آرواره و گلوی کومودو، و چندین مفصل متحرک مانند لولای درون فکی، که فک پایین را به طرزی غیرعادی باز می نماید، این جانور را قادر به بلعیدن حیوانات بزرگ در فرصتی بسیار کوتاه می نماید.

معده کومودوی بالغ نیز به آسانی منبسط می گردد، و به این جانور اجازه می دهد تا 80 درصد وزن بدن خود را در یک وعده غذایی مصرف کند. در صورت احساس خطر، کومودو می تواند محتویات شکم خود را تخلیه نموده و فرار کند.

اژد های کومودو تقریباً هر نوع گوشتی را می خورد و حتی لاشه خواری می نماید. این جانور از حیواناتی به مقدار جوندگان کوچک گرفته تا گاومیش های آبی بزرگ تغذیه می نماید. حس بویایی قوی کومودو آشکارساز اصلی غذای آن است، و از زبان دراز زردرنگ و دوشاخه خود برای نمونه برداری از هوا استفاده می نماید.

اگر کومودو بتواند طعمه خود را گاز بگیرد، باکتری ها و سم موجود در بزاق آن ظرف چند روز شکار را می کشند. سپس این جانور با استفاده از حس بویایی قوی خود محل افتادن شکار را پیدا می نماید. کومودو ها معمولا شکارشان را با همنوعان خود تقسیم می نمایند.

منبع: فرارو
انتشار: 31 تیر 1402 بروزرسانی: 31 تیر 1402 گردآورنده: heevblog.ir شناسه مطلب: 13897

به "اژد های کومودو؛ بزرگترین مارمولک زهرآگین دنیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اژد های کومودو؛ بزرگترین مارمولک زهرآگین دنیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید